|
Motor | lucht-/oliegekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor |
Boring x slag | 101|73 |
Cilinder inhoud | 1170 |
Comp. verhouding | 12.0:1 |
Kleppen | 4 per cilinder |
Brandstof toevoer | elektronische inspuiting in inlaattraject |
Ontsteking | digitaal motormanagement BMS-K met dubbele ontsteking. |
Vermogen | 109|80|7500 |
Max. koppel | 115|6000 |
Koppeling | Enkelvoudige droge plaatkoppeling, hydraulisch bediend. |
Versnellingsbak | 6 versnellingen met klauwschakeling |
Verhouding | 2.277 |
Overbrenging | Cardan |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 18 |
Topsnelheid | > 200 |
ABS | optie |
Frame | 2-deling, voor- en achterframe en meedragende motor |
Vering voor | centraal veerbeen met schroefdrukveer en enkelpijps gasgevulde schokdemper, uitgaande slag traploos verstelbaar, veervoorspanning 7 voudig verstelbaar, Veeruitslag 120 mm |
Vering achter | eenzijdige swing-arm (BMW Paralever), Veerweg 140 mm |
Remmen voor | dubbele schijfremmen (Ř 320 mm) zwevend gemonteerd, vaste 4-zuiger remklauwen en schuinslijtcompensatie |
Remmen achter | enkele schijfrem (Ř 265 mm) met zwevende 2-zuiger remklauw |
Voorband | 120/70 - ZR 17 |
Achterband | 180/55 - ZR 17 |
Wielbasis | 1495 |
Lengte | 2145 |
Breedte | 872 |
Hoogte | 1285 |
Zithoogte | 800 |
Drooggewicht | 198 (rijklaargewicht 223) |
Leverbare kleuren | nachtschwarz, granitgrau metallic, alpinweiB uni, biarritzblau- metallic. nachtschwarz uni (mit streifen auf tank). |
Beschrijving | BMW R 1200 R
De rondom geupdate BMW R 1200 R is een zeer veelzijdige machine. Het markante design, de nieuwe DOHC boxermotor en het uitgekiende rijwielgedeelte met telelever voor en paralever achter maken
de BMW R 1200 R tot een echte Rock & Roll Roadster. Maximaal rijplezier op elke weg.
Om te zien is de vernieuwde R 1200 R weer een absolute blikvanger. De puristische lijnvoering en de verder verfijnde afwerking tonen het bijzondere karakter van deze machine. Nieuwe ronde klokken, een nog duurzamere voorvork en het nieuwe geconificeerde aluminium stuur. Beeldschone nieuwe gietwielen, standaard verchroomde bochten en nog veel meer ... Liefde voor details zover het oog reikt. Dat geldt zeker ook voor de Classic versie die met zijn talrijke optische highlights en zijn fraaie lakwerk in zwart/wit een lust voor het oog is.
De luchtgekoelde tweecilinder overtuigt niet alleen met zijn onmiskenbare boxersound, maar vooral ook met een echte innovatie: twee bovenliggende nokkenassen en vier radiaal geplaatste kleppen per cilinder, zoals eerder al in de GS en RT modellen. Bovendien is het vermogen gestegen naar 81 kW (110 pk) bij een eveneens hoger maximum koppel van 119 Nm bij 6.000 toeren per minuut. Het resultaat is een voelbaar krachtigere acceleratie onder alle rijomstandigheden en vooral vanuit de lagere toerentalregionen.
Het optie- en accessoireprogramma van de vernieuwde
BMW R 1200 R reikt van verhoogde veiligheidsvoorzieningen als deel-integraal ABS, Automatic Stability Control (ASC) en het bandenspanning waarschuwingssysteem (RDC) tot meer comfortverhogende features als Electronic Suspension Adjustment (ESA), kofferhouders en een ruit. Samen met bijvoorbeeld de extreem lichte titanium demper van Akrapović, de praktische systeemkoffers en verchroomde kleppendeksels is deze boxer nog verder op uw persoonlijke wensen af te stemmen.
De vernieuwde BMW R 1200 R - een echte Rock & Roll Roadster. |