Wildeman Motoren, de historie. In het jaar 1955 ontstaat de firma Wildeman, onder leiding van de 30-jarige Egbert-Jan Wildeman.
De roots van het bedrijf liggen aan de Meenteweg 30 in Spoolde, waar het bedrijf tot vandaag de dag nog steeds is gevestigd.
In het voorjaar van 2011 werd een grootse stap voorwaarts gezet. Een oppervlakte van circa 250 vierkante meter werd bij de zaak aangetrokken en omgebouwd tot showroom. Waar voorheen plaats was voor +- 20 occasions, kunnen er nu circa 75 jong gebruikte motoren aangeboden worden. Ook de werkplaats, kledingshop en onderdelen/accessoire afdelingen werden flink onder handen genomen.
Wildeman Motoren is een bedrijf met veel historie, een schat aan ervaring, klantgerichtheid en een perfecte service.
Een stukje historie: HARLEY-DAVIDSON in 1965 - De verhoogde productie door Harley-Davidson zorgde ervoor dat de productielijnen in Italiƫ tussen de motorfietsen en de vliegtuigen gescheiden diende te worden. De vliegtuigfabriek in Varese werd stand-alone voor het vliegtuigsegment terwijl de oudere werkunits aan de rand van het meer werden gemoderniseerd en verbouwd om aan de grotere vraag naar motorfietsen te kunnen voldoen. Aan het einde van 1962 werd het Alfredo Bianchi duidelijk dat er niet meer vermogen geknepen kon worden uit de 250 cc en voert hij de boring en slag van het blok op naar een ovale 72 mm bij 61 mm. Zodoende nam het vermogen toe tot zo'n 30 pk bij 9,500 rpm (meer dan de regerend wereldkampioen double-knocker Guzzi produceerde) en de toepassing van een vijf-bak liet vol gebruik van dit vermogen toe. Verder in 1965 werd de power nog opgekrikt naar een goeie 34 pk bij 10.000 toeren. Niet slecht voor een push-rod productie racer!
Zich bewust van het feit dat er een einde kwam aan het maar eindeloos door verbeteren van het blok had Bianchi ondertussen een nieuw ontwerp klaar. Helaas vond hij Harley-Davidson op zijn pad welke sterk ageerde tegen de plannen van Bianchi. Dit omdat men fundamenteel wilde blijven verschillen van de roadster machines. Harley-Davidson gebruikte zelf een 'Golden Wing' motorblok in hun eigen U.S. recordbrekende sigaar. Het project werd dus niet uitgevoerd.
De Electra Glide wordt geĆÆntroduceerd, de naam Electra komt van de elektrische startmotor, later zullen ook de Sportster modellen de elektrische startmotor krijgen.